Les faits en éducation : Quelle est la valeur des examens normalisés?

10 Février 2014

Les faits en éducation : Quelle est la valeur des examens normalisés?

121.64 KB

L’ACE et l’University of Prince Edward Island (UPEI) se sont associés pour vous fournir de l’information pertinente et opportune portant sur la recherche empirique actuelle en éducation. Ce projet vise principalement à procurer des résultats pertinents et utiles de recherche aux parents et autres intéressés. Les bulletins rédigés en texte clair portent sur des sujets intéressant les parents, comme les devoirs et l’effectif des classes.

La série « Les faits en éducation » est produite grâce au généreux soutien de l'Association canadienne des commissions / conseils scolaires.

 

Sites Web

Programme pancanadien d'évaluation (PPCE)

http://www.cmec.ca/240/

Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA)

http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ 

Le nouveau visage des examens normalisés à l’école (version anglaise seulement : The New Face of Standardized Testing in Schools, Canadian Family Magazine)

http://www.canadianfamily.ca/kids/the-new-face-of-standardized-testing-in-schools/

Page d’information en faveur des examens normalisés (People for Education’s Standardized Testing Information Page)

http://www.peopleforeducation.ca/global-topic/standardized-testing/view_type/pfe-news/ 

Responsabilisation réelle ou illusion de réussite? Un appel à une révision des tests normalisés en Ontario

http://testingillusion.ca/

Évaluations des apprentissages des élèves en Alberta (Alberta Education Student Learning Assessments)

http://education.alberta.ca/department/ipr/curriculum/student-learning-assessments.aspx 

L’apprentissage pour tous : Guide d’évaluation et d’enseignement efficaces pour tous les élèves de la maternelle à la 12e année – ministère de l’Éducation de l’Ontario

http://www.edu.gov.on.ca/eng/general/elemsec/speced/learningforall2011.pdf

 

Références

Aydeniz, M., et Southerland, S. A. 2012. « A national survey of middle and high school science teachers' responses to standardized testing: Is science being devalued in schools? », Journal of Science Teacher Education, vol. 23, no 3, p. 233-257.

Azzam, A. M. 2009. « Why creativity now? A conversation with Sir Ken Robinson », Educational Leadership, vol. 67, no 1, p. 22-26.

Barrier-Ferreira, J. 2008. « Producing commodities or educating children? Nurturing the personal growth of students in the face of standardized testing », Clearing House, vol. 81, no 3, p. 138-140. 

Bower, J. 2013. « Telling time with a broken clock: The trouble with standardized testing », Education Canada, vol. 53, no 3, p. 24-27. 

Camacho, D., et Cook, V. 2007. « Standardized testing: Does it measure student preparation for college & work? », Online Submission, tirée du site http://eric.ed.gov/?id=ED495251

Gouvernement de l’Alberta. 2013. Student learning assessments update, bulletin d’information, Edmonton, Alberta, gouvernement de l’Alberta.

Gouvernement de l’Ontario. 2010. Growing success: Assessment, evaluation, and reporting in Ontario schools, Toronto, Ontario, gouvernement de l’Ontario.

Haladyna, T. M. 2006. « Perils of standardized achievement testing », Educational Horizons, vol. 85, no 1, p. 30-43. 

Harris, P., Smith, B. M., et Harris, J. 2011. The myths of standardized tests: Why they don't tell you what you think they do?, Lanham, éds. Rowman & Littlefield.

Hayden, M. J. 2011. « Standardized quantitative learning assessments and high stakes testing: Throwing learning down the assessment drain », Philosophy of Education Yearbook, p. 177-185.  

Hewson, K., et Parsons, J. 2013. « The children in the numbers: Why aggregate achievement goals miss the mark », Education Canada, vol. 53, no 3, p. 9-11.

Ickes-Dunbar, A. 2005. « Testing, testing », Phi Kappa Phi Forum, vol. 85, no 2, p. 3-9. 

Kearns, L. 2011. « High-stakes standardized testing & marginalized youth: An examination of the impact on those who fail », Canadian Journal of Education, vol. 34, no 2, p. 112-130. 

Klinger, D. A., DeLuca, C., et Miller, T. 2008. « The evolving culture of large-scale assessments in Canadian education », Canadian Journal of Educational Administration and Policy, vol. 76, p. 1‑34.

Mora, R. 2011. « "School is so boring": High-stakes testing and boredom at an urban middle school », Penn GSE Perspectives on Urban Education, vol. 9, no 1, p. 1-9. 

Morris, A. 2011. Student standardised testing: Current practices in OECD countries and a literature review, OECD Education Working Papers, no 65, OECD Publishing.

Nelson, L. P., McMahan, S. K., et Torres, T. 2012. « The impact of a junior high school community intervention project: Moving beyond the testing juggernaut and into a community of creative learners », School Community Journal, vol. 22, no 1, p. 125-144. 

Ozturgut, O. 2011. « Learning by example: Standardized testing in the cases of China, Korea, Japan, and Taiwan », Academic Leadership (15337812), vol. 9, no 3, p. 1-9. 

Riffert, F. 2005. « The use and misuse of standardized testing: A Whiteheadian point of view », Interchange: A Quarterly Review of Education, vol. 36, no 1-2, p. 231-252. http://dx.doi.org/10.1007/s10780-005-2360-0

Visone, J. D. 2010. « Science or reading: What is being measured by standardized tests? » American Secondary Education, vol. 39, no 1, p. 95-112.  

Zwaagstra, M. 2011. Standardized testing is a good thing, FCCP Policy Series, no 119. Winnipeg, MB: Frontier Centre for Public Policy.

 

Bibliographie de documents connexes

Au, W., et Gourd, K. 2013. « Asinine assessment: Why high-stakes testing is bad for everyone, including English teachers », English Journal, vol. 103, no 1, p. 14-19. 

Driscoll, H. 2013. « Power, protest and posters », Our Schools / Our Selves, vol. 22, no 3, p. 29-46. 

Gouvernement du Manitoba. 2010. Provincial assessment policy Kindergarten to Grade 12: Academic responsibility, honesty, and promotion/retention, Winnipeg, Manitoba, gouvernement du Manitoba. 

Hill, B. 2005. « Learning styles and standardized test scores: Is there a connection? », Delta Kappa Gamma Bulletin, vol. 71, no 3, p. 27-30. 

Neal, M. 2012. « Appreciative assessment: Inquire! », Education Canada, vol. 52, no 2, p. 6-9.

Phelps, R. P. 2006. « Characteristics of an effective student testing system », Educational HORIZONS, vol. 85, no 1, p. 19-29.

Santiago, P., Donaldson, G., Herman, J., et Shewbrdige, C. 2011. OECD reviews of evaluation and assessment in education: Australia. OECD Publishing.

Stiggins, R. 2007. « Five assessment myths and their consequences », Education Week, vol. 27, no 8, p. 28-29.